Suomi 100 -kansanjuhla 19.11.2017

lähettänyt Esko Uotila 23.11.2017 klo 1.32   [ 18.12.2017 klo 4.58 päivitetty ]

Suomi 100 -kansanjuhlaa vietettiin sunnuntaina 19.11.2017 Sellon kirjastossa. Tapahtuman järjesti Suur-Leppävaaran asukasfoorumi tiiviissä yhteistyössä Sellon kirjaston kanssa. Ohjelmassa oli kansanedustajien esityksiä, sirkusta, runonlausuntaa, kansantanssia ja musiikkia monessa muodossa. Leppävaaran Marttojen toimintaryhmä huolehti glögitarjoilusta, joka järjestyi paikallisten yritysten tuella. Taiteilija Anna-Maija Kotala juonsi tilaisuuden ja viihdytti yleisöä. Väkeä kävi juhlassa kaikkiaan noin 500.

Valtuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Jyrki Kasvi toi kaupungin tervehdyksen ja kertasi Espoon kehityksen vaiheita Suomen itsenäisyyden aikana. Kansanedustajat Maria Guzenina, Johanna Karimäki, Sanna Lauslahti ja Kari Uotila tarttuivat haasteeseen ja lausuivat valitsemiaan runoja. Yllätysnumerona heti taiteilivat Espoosta vielä puuttuneen taideteoksen Yhdessä!

Espoon esittävän taiteen koulu Eskon nuoret sirkustaiteilijat esittelivät taitojaan monin tavoin. Sari Savela lausui Suomen itsenäisyyteen liittyviä runoja. School of Rock -yhtye Espoon Musiikki- ja Tanssikoulu Estradasta ihastutti tutuilla rautalankarytmeillä. Espoon esittävän taiteen koulu ESKOn oppilaat esittelivät sirkustaitojaan. Sellon kirjaston ukulele-ryhmä esiintyi Sakari Heikan johdolla. Perkkaan Pelimannit ja Espoon Kansantanssijat esittivät perinteistä musiikkia ja kansantanssia. Yhdessä lautettiin Finlandia Espoon kolmella virallisella kielellä. Tapahtuma päättyi letkajenkkaan.

Paikalliset toimijat esittelivät toimintaansa yleisölle. Espoolaiset marttayhdistykset julkaisivat kirjan Parasta arkiruokaaSusivuoren Vaeltajat teettivät solmuja ja myvät partiolaisten joulukalenteria. Lippukunta hoiti myös narikkaa. Mukana olivat myös SPR Kehä-Espoo sekä Leppävaaran seurakunta, Lähetyskappeli ja Espoon Kotikirkko.

Paikalliset yritykset tukivat tapahtuman järjestämistä lahjoituksin. Tapahtuman tukijoita olivat Kiipula, K-Market Perkkaa, K-Supermarket Mankkaa, Alepa Karakallio, Pasha Market ja Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus.

Suomi 100 -kansanjuhla oli hieno päätös asukasfoorumin toimintakaudelle 2013 - 2017. Kiitoksena hyvästä yhteistyöstä tapahtumissa Sellon kirjastolle ojennettiin alueen Ykköspaikka-kunniakirja.

Katso kansanjuhlan kaikki esitykset Sellon kirjaston tallentamasta videosta!

Suomi 100 -kansanjuhla Sellon kirjastossa 19.11.2017

Kansanjuhlan ohjelmanumeroiden aloituskohdat videossa:
     1:45  Tervetuloa, Leila Tauriainen, Suur-Leppävaaran asukasfoorumi
     4:50  Espoon kaupungin tervehdys,
               valtuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Jyrki Kasvi
   12:00  Kansanedustajat esiintyvät: Maria Guzenina, Johanna Karimäki,
               Sanna Lauslahti ja Kari Uotila
   30:50  Ykköspaikka-kunniakirjan luovutus Sellon kirjastolle
   33:35  Finlandia-hymni yhteislauluna
   37:00  Parasta arkiruokaa -reseptikirjan julkistus, espoolaiset marttayhdistykset
   46:50  Sirkusesityksiä, Espoon esittävän taiteen koulu
1:09:10  School of Rock, Espoon Musiikki- ja Tanssikoulu Estrada