Senioritreffit 15.10.2014

lähettänyt Suur-Leppävaaran Asukasfoorumi 15.10.2014 klo 23.19   [ 16.10.2014 klo 1.43 päivitetty ]
Asukasfoorumin Senioritreffit keräsi 15.10.2014 Sellon kirjastoon noin 50 kuulijaa saamaan tietoa seniorineuvonnasta, omaishoidon palveluista ja senioreiden liikuntapalveluista Espoossa.

Palveluohjaaja Jenni Björksten kannusti ottamaan yhteyttä seniorineuvontaan, kun tiedon tarvetta on. Sieltä ohjataan tarvittaessa muihin kaupungin palvelupisteisiin tai esim. Kelaan. Leppävaarassa on tarjolla runsaasti toimintaa senioreille palvelukeskuksessa, työväenopistossa ja kirjastossa. Seniorineuvonta palvelee maanantaista torstaihin klo 10-15 numerossa 09 816 30 265 ja sähköpostiosoitteessa seniorineuvonta@espoo.fi

Kotihoidon tuen palvelupäällikkö Hannele Vepsäläinen kertoi omaishoidon myöntämisen edellytyksistä, palvelutarpeen arvioinnista ja myönnettävistä palkkioista. Omaishoitajien tukeminen on osoittautunut tärkeäksi. Lakisääteisten vapaiden omaishoitajille järjestetään muita vapaita. Tukikäynnit kotiin ja kotiin järjestettävät sosiaali- ja terveyspalvelut ovat lisääntymässä. Kotihoidon tuessa otetaan vastaan vinkkejä uusista omaishoitajien tuen muodoista. Kotihoidon palveleva puhelin toimii numerossa 09 816 33333 arkisin klo 9 – 15 ja sähköpostitse osoitteessa kotihoito.keskitetytpalvelut@espoo.fi.

Liikuntasuunnittelija Esa Yletyinen piti vauhdikkaan esityksen senioriliikunnasta Espoossa. Alkuun pidetty kevyt jumppa virkisti yleisön kuulemaan runsaasta liikunnan tarjonnasta. Kimpassa kuntoon –esite kertoo eri toimijoiden tarjoamista monipuolisista liikuntamahdollisuuksista. Sellon kauppakeskuskävelyt maanantaisin klo 9.30 tarjoavat hyvän tavan liikkua huonommankin sään aikana. 68+ Sporttikortti on jo noin 10 000 espoolaisen käytössä. Ensi vuoden alussa vuonna 1947 syntyneet tulevat kortin käyttäjien piiriin. Lähiajan liikuntatapahtumia ovat mm. Lystiä liikuntaa Oittaalla pe 17.10. ja HOP ON HOP OFF Leppävaaran liikuntahallissa. Lisätietoa liikunnasta löytyy osoitteessa www.espoo.fi/senioriliikunta.

Säännöllinen liikunta ja lihaskunnon ylläpito korostuvat ikääntymisen myötä. Hyöty- ja arkiliikunta ovat tärkeitä liikuntakyvyn säilyttämiseksi. Kaikki aktiivisuus auttaa liikkumaan. Kysyttäessä kuinka monella kuulijoista on 60+ Sporttikortti lähes kaikki nostivat kätensä ja muut taisivat olla alle 68-vuotiaita. Aktiivinen osallistuminen ja kiinnostus uuteen tietoon näyttävät siten yhdistyvän aktiiviseen liikuntaan.

Raitin Pysäkki oli Senioritreffeillä esittelemässä toimintaansa. Lisätietoa Raitin Pysäkin toiminnasta ja aukioloajoista löytyy osoitteesta rednet.punainenristi.fi/node/8307

Leppävaaran eläkkeensaajien puheenjohtaja Heikki Konttinen esitteli yhdistyksen vireää toimintaa ja nosti esille huolen Leppävaaran palvelukeskuksessa käynnistetystä remontista, joka jättää yhdistyksen ilman harrastus- ja kokoustilaa. Remontin aikataulusta ja tilapäisistä tilajärjestelyistä ei ole keskusteltu etukäteen yhdistyksen kanssa. Lisätietoa yhdistyksestä: leppavaara.elakkeensaajat.fi

Tilaisuuden esitykset ovat liitteenä. Etusivulla liitteet tulevat näkyviin, kun tiedotteen avaa otsikosta.