Sähköpyöräily 10.5.2017 yhteenveto

lähettänyt Esko Uotila 13.5.2017 klo 1.13   [ 13.5.2017 klo 1.13 päivitetty ]

Asukasfoorumin tietoiskussa Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen kertoi sähköpyöräilystä otsikolla Sähköpyörällä arki haltuun. Suunniteltu pyöräretki Laajalahden ympäri siirrettiin kolean sään vuoksi alkusyksyyn.

Matti Koistinen kertoi omista kokemuksistaan, sähköpyöräilyn kasvusta Suomessa ja muualla sekä erilaisista pyörävaihtoehdoista. Suomessa sähköpyörien osuus ei ole suuri kuin monessa muussa Euroopan maassa, mutta kiinnostus on tällä hetkellä vahvaa. Maahantuojat eivät saa haluamaansa määrää sähköpyöriä suurempien maiden ison kysynnän vuoksi.

Tärkein ja yleisin sähköpyörien luokka on sähköavusteinen polkupyörä, johon sovelletaan polkupyörän liikennesääntöjä. Moottori ei avusta, ellei pyörää poljeta, ja moottori kytkeytyy pois päältä 25 km/h nopeudessa. Moottorin teho on rajoitettu 250 wattiin. Moottorilla varustetun polkupyörän maksimiteho on 1000 W. Tällainen pyörä vaatii liikennevakuutuksen, jonka hinta vaihtelee suuresti yhtiöiden välillä. Myös sähkömopoja on tarjolla.

Kaupunkiympäristössä sähköpyörä on muihin kulkumuotoihin verrattuna nopea, kustannustehokas ja ympäristöystävällinen kulkuväline. Sähköpyörä tekee siirtymisen henkilöauton käytöstä pyöräilyyn houkuttelevammaksi erityisesti 2 - 10 kilometrin matkoilla.

Matti Koistinen esitteli sähköpyörän hyviä puolia: pyöräily on hauskaa, yhteiset matkat voidaan tehdä aina myötätuulessa,mäet madaltuvat ja matkat pidentyvät. Töihinkin voi ajaa hikoilematta.

Sähköpyörä valinnassa on tärkeä ottaa huomioon käyttötarkoitus ja rungon mitoituksen ja ajoasennon on oltava sopiva. Sähköpyörän saa halvimmillaan alle 1000 eurolla ja kalleimmat useita tuhansia. Sähköpyörien kehitys on nopeaa ja erityisesti akut ja moottorit paranevat koko ajan. Samalla hinnalla saa ajan mittaan aina enemmän. Huollon saatavuus kannattaa varmistaa oston yhteydessä, koska huolto on tavallista pyörää vaativampaa. Kotivakuutuksesta on hyvä tarkistaa, millä ehdoilla akkuja voi ladata kotioloissa. Arvokkaat pyörät kiinnostavat myös varkaita, joten säilytykseen ja lukitukseen pitää kiinnittää huomiota.