Leppävaaran elä ja asu -seniorikeskus LEA 16.3.2016 - yhteenveto

lähettänyt Esko Uotila 20.3.2016 klo 23.37   [ 18.4.2016 klo 23.49 päivitetty ]
Suur-Leppävaaran asukasfoorumin kevään kolmas yleisötilaisuus pidettiin Sellon kirjaston aulassa. Paikalle kuulemaan tilannekatsausta Elä ja Asu -keskuksesta oli saapunut runsaat 200 kiinnostunutta kuulijaa.

Tilaisuuden avasi Suur-Leppävaaran asukasfoorumin valmisteluryhmän puheenjohtaja Leila Tauriainen, joka esitteli valmisteluryhmän jäsenet ja pyysi palautetta tilaisuudesta.

Tilaisuuden vetäjä
Arja Salmi totesi rakennuksen olevan kauan odotettu talo. Suur-Leppävaran alueella varttuneen väen määrä on jatkuvassa reippaassa nousussa. Kymmenen vuotta sitten yli 65-vuotiaita oli 5000 henkilöä, tällä hetkellä määrä on 8400 ja kymmenen vuoden kuluttua sen arvioidaan olevan jo 12000. Leppävaaralaiset seniorit ovat erittäin aktiivista, heillä on monipuolista ja vireää toimintaa ja kokoontumistiloille on kasvavaa tarvetta.

Pitkäaikaishoidon aluepäällikkö Tiina Jekkonen Espoon kaupungilta oli kutsuttu foorumiin kertomaan vuoden 2017 alusta valmistuvasta talosta ja toiminnasta. Leppävaaraan valmistuva hanke on järjestyksessä toinen seniorikeskus (LEA).  Tavoitteena on saada jokaiselle suuralueelle oma vastaava keskus. Rakennuksessa on viisi asuinkerrosta. 4. ja 5. kerros ovat jatkuvaa, ympäri vuorokauden hoitoa vaativien kerroksia. 2. ja 3. kerroksessa on kotihoidon senioriasumista, mikä on uusi asumismuoto. Rakennuksessa on yhteensä 140 kappaletta 25-neliöisiä yksiöitä, 35 asuntoa/kerros. Huoneet on rakennettu esteettömiksi, kattonosturit ym. mahdollistavat asumisen elämän loppuun asti.

Ensimmäisessä kerroksessa on avopalvelukeskus, yhteistiloja ja toimintatiloja. Tarkoitus on järjestää sellaista toimintaa, josta on näyttöä että se ylläpitää asukkaiden kuntoa ja hyvinvointia. Muun muassa savenpolttouuni on tarkoitus järjestää. Nykyisen palvelukeskuksen asiakkaat toivovat kovasti kangaspuita, mutta niiden viemä tila ja se, että ne ovat vain kerrallaan yhden käytettävissä tekevät sen, että niitä ei ilmeisesti saada. Periaatteena on jokaiselle jotakin ja ketään ei jätetä yksinäisyyteen. Tiloihin tulee kuntosali ja yhteistyötä tullaan tekemään liikuntapalveluiden ja työväenopiston kanssa. Järjestöt saavat myös kokoustiloja ja tiloja vuokrataan myös juhlatiloiksi ym. Tarkoituksiin ulkopuolisillekin.

Ennakkokysymyksiä:

K: Kuka pääsee asumaan ja mihin hintaan?
V: Hakijoiden hoitotarve arvioidaan ja sen perusteella valitaan asuman pääsevät. Ympärivuorokautisen hoidon piirissä olevien maksu on 85 % heidän tuloistaan. Senioriasumisessa maksut määräytyvät asiakkaan haluamien/tarvitsemien palvelujen mukaan.

K: Mistä henkilökuntaa saadaan?
V: Henkilökunta saadaan mahdillisesti lakkutettavista yksiköistä ja rekrytoimalla uusia.

K: Suljetaanko esim. jo olemassa olevia hoivakoteja?
V: Asiaa pohditaan, kartoitetaan olemassa olevia tiloja ja voi olla, että jonkun yksikön toiminta loppuu ja henkilökunta siirtyy Leppävaaraan.

K: Pitääkö kaupunki Leppävaaran Elä ja Asu-keskuksen omana palvelunaan vai hoitaako sen joku yksityinen taho?
V: Näillä näkymin kaupunki. Riippuu kuitenkin vanhojen hoivakotien kohtalosta ja tilanteesta.

K: Saako keskuksessa pitää kotieläimiä?
V: Omia eläimiä ei välttämättä voi pitää, mutta eläimiä voi tulla vierailulle

K: Mitä tapahtuu Leppävaaran vanhan palvelutalon avopalvelutiloille?  Jääväthän ne edelleen senioritoiminnan käyttöön?
V: Asiaa tutkitaan.

K: Milloin päästään paikan päälle tutustumaan?
V: Ilmeisesti vuoden vaihteen 2016–17 tienoilla, kun tilat on luovutettu kaupungille.

Leppävaaran Eläkkeensaajien puheenjohtaja Heikki Konttinen kiitti kaupunkia Leppävaaraan saatavasta keskuksesta, mutta ilmaisi myös huolensa siitä, riittävätkö tilat aktiivisten jäsenten harrastustoimintaan. Vanhassa palvelukeskuksessa keskiviikkoisin järjestettävässä kerhossa kun käy yli 100 henkilöä joka kerralla. Muun muassa kangaspuille ja höyläpenkille tarvittaisiin kipeästi tilat. Jekkosen mukaan LEAan niitä ei saada, mutta selvitettäväksi jätettiin, voivatko ne esimerkiksi jäädä Armas Launiksenadun palvelukeskukseen?

Arja Salmi kertoi, että Kartanonpuisto Albergan kartanon ja LEA-keskuksen välissä kunnostetaan. Kuvia LEA-keskuksen rakentumisesta on nähtävillä muun muassa Lepuskin sivuilla osoitteessa http://lepuski.fi/Ela_ja_asu_Seniorikeskus_19022015.html

Lopuksi Arja Salmi kysyi Tiina Jekkoselta, mitä hän antaa suunnitteluneuvoksi senioreille heidän suunnitellessaan tulevaa asumistaan. Tiina vastasi, että kaikkien kannattaa tehdä edunvalvontavaltuutus, siltä varalta että oma kunto heikkenee nopeasti eikä pysty enää itse päättämään asioistaan. Kannattaa myös pohtia mitä tekee oman asunnon suhteen: Voiko siellä jatkaa asumista myös silloin, kun kunto heikkenee? Millaisia muutoksia asunto tarvitsee?  Kannattaako esimerkiksi jo hyvissä ajoin muuttaa esteettömämpään asuntoon?

Yleisön kannatusta ensi syksynä järjestettävien asukasfoorumien aiheena sai se, että pureudutaan senioreiden asumispolun suunnitteluun ja kotona asumista helpottaviin palveluihin. Tämä aihe pistetään muhimaan foorumien valmisteluryhmän listalle ensi syksyä varten Ja vuoden 2017 alkupuolella odotetaan kutsua tutustumiskäynnille LEAn tiloihin. Näillä näkymin rakentaja luovuttaa talon kaupungille tammikuun lopulla 2017.